Umetniška dela na razstavi

nadzor < kultivacija > razvoj
Delovanje Sorosovega centra za sodobne umetnosti – Ljubljana (1993–1999)

16. 5.–6. 6. 2019, Galerija Škuc, Ljubljana


Fotografije: Klemen Ilovar


Michael Brodsky, Prenos prekinjen
digitalni tisk, 1991–1995

Podobe so nastale s prenašanjem javno dostopnih datotek GIF, najdenih na podtalnih pornografskih spletnih omrežjih Bulletin Board System. S presnemavanjem in dekodiranjem datotek je umetnik spreminjal prenosni protokol kodiranja binarne datoteke in posledično sprožil distorzijo. Zaradi desinhronizacije branja podobe je nastal barvni interferenčni vzorec in točkovna karta iz barv, ki jih vsebuje izvirna slika. Sprožena napaka ovira pogled na celo podobo in je poudarjena kot oblika cenzure, a je vsebina podob kljub temu jasno berljiva. Brodsky s sprožitvijo distorzije opozarja na puritanstvo v ameriški kulturi, ki pa ni dosledno, ko gre za spolnost in spolni imaginarij. Strah pred interaktivno naravo novih digitalnih medijev in pred njihovim povezovanjem s pornografskimi vsebinami je imel dejanske posledice za ameriško zakonodajo, ki je uzakonila nadzor nad vsebinami, o katerih bi pravzaprav morali odločati sami odjemalci.

Tia Čiček, Lara Mejač


Cirkulacija 2, Spati – morda sanjati …
zvočna lepljenka, 2019

Zvočna podlaga pričujoče razstave je delo treh članov Cirkulacije 2 (Borut Savski, Stefan Doepner in Boštjan Leskovšek), ki smo si jo zamislili kot lepljenko (kolaž) zvočnih asociacij, ki se med seboj prepletajo v realnem času in se tako sestavljajo v vedno novo neprekinjeno kombinacijo zvokov. Tako se v načinu spanja-morda-sanjanja – le naključno logičnega asociativnega povezovanja – spominjamo devetdesetih let – let naše mladosti – in zametkov “medijske umetnosti v realnem času”.

Borut Savski


Vuk Ćosić, Dan v življenju omrežnega umetnika
dokumentacija spletnega dela, 1997

Spletna stran Dan v življenju omrežnega umetnika je inventura umetnikovega digitalnega vsakdana. Projekti so skriti za umetnikovimi poimenovanji, ki se obiskovalcu strani razkrijejo šele z drsenjem po spletni strani. Delo ne ponuja celostnega pogleda na umetnikovo delovanje, temveč kaže, da so spletni projekti lahko hkrati umetniški in uporabni – spletne strani so namreč nastale kot internetni arhiv in promocijski material za posamezne umetnike in umetnice. Delo je bilo naročeno za razstavo Medij v mediju, v tokratni galerijski postavitvi pa je prikazano na stacionarnem računalniku, ki poskuša simulirati delovno okolje umetnika v času nastanka dela.

Tia Čiček, Lara Mejač

Za izposojo računalniške opreme se zahvaljujemo Muzeju novejše zgodovine Slovenije in Društvu Računalniški Muzej.


IRWIN, Uršula Noordung
umetniška akcija, 1994

Osrednji element umetniške akcije Uršula Noordung kolektiva IRWIN je bilo lansiranje novega izdelka v trgovsko mrežo. Kolektiv IRWIN je serijskemu proizvodu – tovarniško izdelanemu plišastemu medvedku – dodal bel zapestni trak s črnim križem ter ga vrnil na trg, s tem pa je lahko opazoval in opozoril na procese, ki so produkt spremljali na trgu, in opozoril nanje. Plišasto igračo Uršulo Noordung so prvič razstavili leta 1994 na sejmu elektronike kot nadomestno predstavitev družbe Iskra Sysen, pozneje pa je bila po maloprodajni ceni na prodaj še v izložbi Mladinske knjige in v Metalki. Umetniška akcija je s prodajo objekta razdvojila identiteto potrošnika na kupca igrače in kupca umetniškega dela, s tem pa odprla vprašanji o statusu umetniškega dela in komodifikaciji. Hkrati je otroška igrača dobila tudi ideološki, ekonomski in kulturni kontekst. Igrače imajo namreč pomembno vlogo pri utrjevanju dominantnih družbenih vrednot in norm: največkrat nevsiljivo in v nedolžni obliki opravljajo tudi vzgojno funkcijo in posledično nadzor in indoktrinacijo.

Kristina Ferk, Anja Seničar


Marko Peljhan, Park kulture
TV situacija, 3’47’’, 1996
Režija: Marko Peljhan, montaža: Aljaž Rogelj, Marko Peljhan, glasba: Srečko Bajda, produkcija: Projekt Atol, SCCA-Ljubljana, VPK

TV situacija, kakor je format poimenoval umetnik, je montaža televizijskih posnetkov, ki prikazujejo, kako človek opazuje svet in vesolje – od kadrov, posnetih iz vesoljskih postaj, z morja in s površja Zemlje, do kadrov iz podmornic, kontrolnih sob in prostorov agencij za nadzorovanje. Posnetke dopolnjujeta dve drseči besedili. Pod citati iz Sun Cujevega dela Umetnost vojne se v hitrejšem ritmu vrtijo izseki televizijskih novic, ki naj bi uporabnika v zgoščeni obliki informirale o aktualnem dogajanju. Video ponazarja umetnikovo refleksijo o vseprisotnosti medijev in o realnosti, ki jo posredujejo. Z reguliranjem in distribucijo informacij je medij lahko tudi sredstvo nadzora, saj do gledalcev vedno pride selektivno zrežirana vsebina. Delo temelji na avtorjevi osebni izkušnji – srečanju z odprtimi informacijskimi kanali, ki so omogočili pogled v sistem informacij pred končno, javno medijsko selekcijo. Peljhan s končno izjavo Opazujejo vas. Vključite svoj oddajnik in opazujte vi njih nagovori gledalca in neposredno odpre problematiko zasebnosti, opazovanja, monitoringa in nadzora.

Kristina Ferk, Anja Seničar


Nataša Prosenc Stearns, Soba velikega brata
interaktivna video instalacija – projekcija in govorniški pult s kontrolo slike, 3’47’’, 1996
Video: arhivski posnetki TV Slovenija, glasba: Milko Lazar
Nevenka Šivavec, Inteligentni ne marajo množice, spremno besedilo k razstavi Soba Velikega brata v Likovnem salonu Celje, 1997. Z dovoljenjem Nevenke Šivavec.

Interaktivna prostorska instalacija vključuje video, govorniški pult s kontrolo slike in glas, ki vabi gledalca za govorniški pult. Video, sestavljen iz črno-belih arhivskih posnetkov Televizije Slovenija, preplastenih s povezujočim rdečim grafičnim elementom, prikazuje množice na vojaških zborovanjih, športnih dogodkih in med verskimi obredi. Obiskovalec za govorniškim odrom lahko sledi navodilom in s tem prevzame aktivno vlogo pri ogledovanju in previjanju posnetkov, postane del izvajanja nadzora. Vlogo nadzornika lahko zasede slehernik, s tem instalacija kaže odnos umetnice do nadziranja množic in vloge posameznika.

Tia Čiček, Lara Mejač


FOTOGALERIJA

Fotografije: Klemen Ilovar, zajemi spletne strani in video del.


Nazaj na razstavo.